In een uitspraak van ons hoogste rechtscollege blijkt dat detacheringbureaus en payroll organisaties als uitzendbureau kunnen worden gezien. Dit zet de deur open naar meer tijdelijke contracten. Hoe steekt dit in elkaar? De inzet van de zaak is de vraag of een payroll organisatie zich verplicht moet aansluiten bij het pensioenfonds StiPP. Uitzendbureaus zijn daar verplicht bij aangesloten en StiPP wenst natuurlijk een hoge aansluitingsgraad. Volgens de uitspraak zijn alle uitleners in een driehoeksverhouding waarbij werknemers onder leiding en toezicht van de inlener werken, uitzendondernemingen. In veel gevallen is daar sprake van bij een payroll organisatie en bij detacheringbureaus. Het gevolg van de uitspraak aan de ene kant is dat detacheerders en payrollers die aan bovengenoemde normen voldoen, werknemers verplicht moeten aansluiten bij StiPP als met het uitzenden 50% van het premieplichtige loon is gemoeid. Mogelijk zelfs met terugwerkende kracht. Degene die dat nog niet heeft gedaan, kan van StiPP een brief met (na)heffing verwachten ook al is er sprake van een andere pensioenregeling. Aan de andere kant heeft de uitspraak tot gevolg dat detacheringbureaus en payroll organisaties de soepele regels van uitzendbureaus mogen toepassen. Dit zet dit de deur open naar meer tijdelijke contracten. De voordelen voor de inlener op een rijtje. De inlener selecteert zelf het personeel waarna het dienstverband en de administratie wordt uitbesteed aan een payroll organisatie. De werknemer kan voor de duur van 5,5 jaar op basis van een flexcontract werken en voor die duur worden de strenge regels van ontslagbescherming ontlopen. Tegen meestal relatief lage kosten omdat flexwerknemers vaak onder een slechtere cao vallen dan de medewerkers van de inlener. Waarom zou een werkgever iemand nog in vaste dienst nemen? Bij een zuiver cijfermatige kosten – baten analyse kan het knap lastig zijn om argumenten voor een vast dienstverband te vinden. Maar er is ook de complexe vraag hoe je als werkgever de continuïteit en concurrentiekracht van je onderneming behoudt. Daarvoor heb je loyale werknemers nodig die het beste uit zichzelf willen halen voor hun werkgever. Werknemers die zich veilig en gewaardeerd voelen zodat zij tot initiatief en lef kunnen komen om professionele en commerciële kansen te creëren. Hoeveel flex wil je?
Google Beoordelingen
5.0
Gebaseerd op 42 beoordelingen